daenfrdeitptruessv

Hjælpekunst

Jeg har altid været meget ydmyg i min rolle som rådgiver og konsulent. At hjælpe andre som rådgiver er en højtbetroet kunstart, som kræver stor indlevelsesevne og evnen til at lytte.

Søren Kierkegaard har i et af sine værker beskrevet fænomenet hjælpekunst på en meget rammende:

 

Sand hjælpekunst

Af Søren Kierkegaard

”At man, når det i Sandhed skal lykkes en at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst.

Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, når han mener at kunne hjælpe en Anden.

For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, må jeg kunne forstå mere end han - men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min Mere-forståen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gøre min Mere-forståen gældende, så er det fordi jeg er forfængelig eller stolt, så jeg i Grunden i stedet for at gavne ham egentlig vil beundres af ham. Men al sand Hjælpen begynder med en Ydmygelse.” 

Søren Kierkegaard (SV, bind 18 side 92).

 

Min hjælpekunst

Det vil naturligvis føre alt for vidt at fortælle om alle de mange spændende udfordringer, projekter og kunder, som jeg har arbejdet med gennem mere end 20 år som selvstændig …

  • kundeforståelse og -fokus
  • kunde- og markedsanalyser
  • kvalitetstænkning og -udvikling
  • strategi
  • service- og produktudvikling
  • organisationsudvikling
  • forretningsanalyser